zaterdag 25 november 2017

Vier Charlatans


Wie haalt zijn creativiteit uit grensverleggend onderzoek?
Ik! Want ik bewonder Charles' evaluatietheorie
Nog meer dan God is hij mijn voorbeeld van het scheppende genie
Niet dat ik in het vak natuurhistorie onderwerpen zoek
We moeten overleven: ik, mijn boeken en mijn geld - die drie
Vandaar dat ik qua thematiek het meest in sex en moorden zie
Dus wél natuurlijke selectie in mijn allerfitste boek


Wie kent de schoonheid in het drama van de quantumstatistiek?
Ik! Ik indentificeer met Heisenbergs onzekerheid
Het Niets is al wat zeker is - o ja, en subjectiviteit
Er was ook iets met dat het net was als een stukje elastiek
En dat ik om die reden aan onzekere relaties lijd
Ik wou iets zeggen over toeval, maar dat ben ik even kwijt
Die Werner was één brok vibratie in de kosmische muziek

Wie ziet er beelden bij het groeien van de kennis der natuur?
Ik! Ik schets de zeer visceuze cirkel van het DNA
Een zwarte schaduw van een zoogdierachtige petunia
Die vingerverf ik fanatiek met felle spetters hellevuur
Hier is een vent in witte jas die ik nog horens geven ga
En Gods octrooigemachtigde kijkt de patentaanvragen na
Wat is er trouwens sexy aan dat ribonucleïnezuur?

Wie laat zich inspireren door de harde loop der wetenschap?
Ik! Ik ben gevaccineerd door Einsteins relativiteit
Mijn werk is ingebed in het continuum van ruimtetijd
Wat inhoudt dat het tijd en ruimte kost en dat geen mens het snapt
En elk plastiek geeft stralen af met negatieve lichtsnelheid
Zo kan ik uit de doeken doen hoe soms gevolg tot oorzaak leidt:
Pas sinds ze zijn voltooid ben ik verzekerd van mijn schepperschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten