zaterdag 14 oktober 2017

Wegwerplied


 (Ondertiteling via knopje onder in beeld)
Ook op Spotify.

Zwerfie wat lig je daar zwijgend te zwerven
Je bent zo te zien in je soort niet alleen
Bekers en chipszakken, peuken en scherven
Met blikjes en flesjes op twee en op één
Zwerfie ik vraag me af: waar zwerf je heen?

Wie weet naar boven, waar zwaluwen zweven
Kunststof als bouwstof in mei, voor het nest
Zwerfie als voedsel, de grondstof van leven
Snoepwikkels lusten die vogeltjes best
Dat is onderlaatst door geleerden getest

Of waai met de wind langs de bossen en velden
Drijf met rivierwater mee naar de zee
Plastic verpulvert tot splinters en spelden
De vis die dat vreet is straks iemands diner
De vis die dat op heeft is echt niet okee

Soms zul je zachtjes de zoden in zakken
Bladeren vlijen zich over je heen
Soms zal een hondje zijn drol op je kakken
Of kom je terecht onder boomstam of steen
Of wordt je gedumpt in het zompige veen

Dan ben je voer voor de archeologen
Dit was het tijdperk van plastic en blik’
Zwerfie jij bent onze held, ongelogen
Je bent onze handtekening: dit was ik!
Ik gooide jou weg in bevallige bogen
Zo iemand, zo iemand, zo iemand was ik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten